ZapShots [Culturele Zone #5]

We zien onszelf graag als kunstenaars, maar je ontkomt niet aan de commercie.


nic., het Instituut voor Strategische Verkenningen en Kunstmatige Ontwikkelingen, presenteert van 21 oktober t/m 16 november 1997 in samenwerking met McDonald's en het McArt-Team; de Culturele Zone [5].

Ondertitels van de televisie vormen in combinatie met opnamen uit het privéarchief een groot aantal confronterende fotowerken: ZapShots.
Publiek toegankelijk versus strikt persoonlijk. Stof tot nadenken tijdens de maaltijd.

McDonald's besteedt veel zorg en aandacht aan de inrichting van de restaurants. Kunst en cultuur zijn daarbij van belang en daarom is er opnieuw een Culturele Zone ingericht, ditmaal langs de snelweg bij Tiel.
Beeldend kunstenaar Niek Verschoor combineerde ondertitels van de televisie met opnamen uit zijn privéarchief in een groot aantal ZapShots; publiek toegankelijk versus strikt persoonlijk.
Deze fotografische tekstbeelden zijn éénmalige afdrukken in zwart/wit op groot formaat. Ze zijn gemonteerd aan het plafond van het restaurant en geven tijdens de maaltijd stof tot nadenken.
        

De scheidslijnen tussen kunst, commercie, werkelijkheid en fictie zijn steeds meer aan het verschuiven.
nic., het Instituut voor Strategische Verkenningen en Kunstmatige Ontwikkelingen, stelt zich tot doel deze bewegingen te onderzoeken.
Teruggebracht tot de essentie kent nic. twee kerntaken: het overtreden van grenzen en het ontwikkelen van kunstmatige stroomversnellingen.

Terwijl musea en galeries verstoffen tot gemeenplaatsen waar alles vanzelfsprekend in kunst verandert, bruisen de supermarkten, hyperstores, bouwmarkten en restuaurants van de aktiviteiten.
De shoppingmalls zijn de ultieme jachtgronden van de moderne mens. Maatschappelijke structuren worden er weerspiegeld; alle grenzen, vooroordelen of vrijheden zijn er duidelijk terug te vinden. Gevoelens en emoties worden vertaald en direct verkoopbaar gemaakt. Met het instellen van Culturele Zones vlecht nic. een artistieke en confronterende struktuur door het bestaande patroon van de consumentvriendelijke marktplaatsen.